DIY - bloggen bliver ikke længere opdateret, men du er velkomment til at følge med på min blog *Boliginspiration* ved at klikke på linket herunder.

Læs også min blog ***Boliginspiration***

.

.
.
.
.
.
.
.
.
.

fredag den 27. november 2015

Amagermad

Amagermad er der måske ikke så mange der kender. (Klapsammen mad med rugbrød og franskbrød). Jeg fik den ofte hos min mormor og har siden hen spurgt efter den hos diverse bagere, som sælger smurte det ene og det andet - men Amagermad det kendte ingen !!!



Nu er jeg begyndt selv at lave den og riste den i min toast maskine (med bagepapir - se forrige indlæg). Den smager himmelsk og er sikkert mere sund, når der også er rugbrød i.

Fra Wikipedia læste jeg at det førhen, om søndagen, ikke var vel set at spise hvidt brød !!! Jeg troede at hvidt brød var en delikatesse i gamle dage :)


Amagermad

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Amagermad med ost
En Amagermad er en egnsret fra Amager, bestående af et stykke rugbrød med smør (eller andet pålæg) klappet sammen med et stykkefranskbrød.
Maden spises traditionelt med franskbrødet nederst, en foreslået teori er at der på et tidspunkt blev set ned på at spise hvidt brød om søndagen og når det hvide brød var nederst kunne gud ikke se det

30 kommentarer:

  1. Miam, dem kan jeg udmaerket huske fra min barndom. Amagermad, sukkermad og arme riddere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - jeg tror faktisk at sukkermad blev kaldt Flensburgermad eller noget i den stil :)

      Slet
  2. Jeg fik også Amagermad hos min mormor - det var nok noget, man brugte i den generation, og det smager jo dejligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smager rigtig dejligt - både med ost og pålæg, men også bare med smør :)

      Slet
  3. Your article had provided me with another point of view on this topic. I had absolutely no concept that things can possibly work on this manner as well. Thank you for sharing your opinion

    cara mengatasi sembelit berkepanjangan secara alami
    obat rematik pada kaki alami
    obat nyeri tulang pinggang yang ampuh dan aman
    cara menurunkan trombosit tinggi dengan cepat

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar